söndag 22 maj 2011

Teater

Och otroligt mycket som hänt..
Fredagen började med vårdbehandling i Gävle och avslutades med affärs besök i Hemlingby köpcenter , där i mellan var jag på intervju på Folkan i Gävle och blev intervjuad om mitt liv som sjuk och överskuldsatt..och om de svårigheter de medfört att aldrig kunna ens ta ett telefon abonnemang...Och om orsaken till varför det blivit såhär...


Många tycker att man får skylla sig själv...nåja så tycktes de väl så iallafall men inte har det väl undgått någon vad som sker med sjuka idag..att de sparkas ur systemet på löpande band med rekordfart eftersom deras sjukdomar inte lyder vad socialstyrelsen slagit fast skall vara de guidelinjer försäkringskassan ska gå efter..Det finns sjukdom man aldrig blir frisk ifrån, hur man än försöker, och den ekonomiska stressen gör det inte lättare för den som är sjuk att bli frisk igen....det är nåt nuvarande ledarskap tydligen och högaktningsfullt skiter i...för de har inte drabbat dom.


Men nu är det så vänner att blir man sparkad ur systemet och hänvisad till socialbidrag, som ju ska vara tillfällig hjälp, då kan man inte betala sina lån, räkningar och ibland eller ja nästan jämt inte heller den vård, tandvård och medicin man behöver...
Och i samma stund man slutar betala sina räkningar så börjar kraven dimpa ner och ränteklockan tickar....inom ett år är en skuld på 10000 kr upp i 15-20000 kr p gr av bara räntor och tillkomna avgifter, precis som om det blir lättare att betala tillbaka om skulden hela tiden växer????
Får man sen utmätning på de lilla man har i inkomst (ej socialbidrag) så ska ni inte tro att man betalar skulden, oh nej man får betala den eviga räntorna och avgifterna....och detta kan pågå år ut och år in utan att banken tex säger att nu har du betalat klart...Nej då de ser en lönsamhet i att behålla dessa vidriga räntor tickande så att man ALDRIG BLIR FRI från sin skuld.
Så även när du betalt till sist, de du trodde du var skyldig, så kan du ha en kvarvarande skuld på 15000 kr för räntor på räntor på räntor....
Detta är de som väntar de stackare som nu sparkats ut ur sjukförsäkringen, detta är vad jag drabbades av för 15 år sen..jag kommer aldrig bli fri, för jag har inget att betala med....roligt, nej tvärtom-jag önskar inget högre än att jag kunde göra mig fri från mina skulder..men jag vet inte hur de skulle kunna lyckas.. VET DU??


Nu sitter en man och skriver en pjäs om denna situation, byggd på berättelser ur verkligheten.....jag hoppas verkligen att budskapet når ut, att NI som inte är sjuka eller skuldsatta kan förstå att det inte handlar om lata parasiter som inte vill göra rätt för sig utan om desperata människor som inget hellre vill än att kunna göra allt rätt och arbeta och vara friska...


Vakna medmänniska och se din bror och syster för vad de är..medmänniskor, inte parasiter på samhället eller svulst i statistiken....människor som behöver ditt stöd och din hjälp att få tillbaka rätten till ett liv.....för den som säger att en sjuk person som INTE KAN arbeta ska skylla sig själv, om h*n hamnar i skuld, efter utsparken från försäkringskassan, den människan saknar empati och förmåga att sätta sig in i hur det är att vara där...den människan saknar även förmågan att tänka att detta kan ju drabba mig.....


kramlikram på er därute...tänk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar